Vad är viktigt för er som arrangör att tänka på? Vi samlar här tio viktiga superviktiga punkter så ni får ut så mycket som möjligt av veckan.

1. Lyft en samhällsfråga

Grundregeln i Almedalen är att alla evenemang ska lyfta en samhällsfråga. Vilken fråga driver du? Ju tydligare du definierar ditt syfte, desto större är möjligheterna att nå ut.

2. Satsa på kvalité

Almedalen har exploderat i omfång och det kan vara svårt att välja vilka seminarier det är värt att gå på. Som arrangör har du allt att vinna på att erbjuda få, men kvalitativa evenemang som sticker ut i programmet.

3. Håll koll på andra

Almedalsveckans kalendarium fylls på kontinuerligt. Håll koll på vilka som kommer och fundera på om det finns intressanta arrangörer att samarbeta med. Tillsammans kan ni få större genomslag och publik.

4. Prata med journalister

Över 600 ackrediterade journalister kom till Almedalen år 2017. Flest kameror riktas mot partierna och deras utspel, men det finns sätt att nå ut. Gör någonting originellt, knyt kontakter med för dig intressanta medier eller ha is i magen och släpp din grej under nyhetstorkan efter Almedalen.

5) Var aktiv under andras evenemang
Under 2017 anordnades över 4000 evenemang. Välj ut de som berör dina frågor och var aktiv. Ställ publikfrågor och berätta vem du är.

6. Lista personer du vill träffa

Uttrycket ”alla är där” må vara slitet, men stämmer bra under Almedalsveckan. Fundera på vilka makthavare just du borde ta kontakt med och se till att leta upp dem i vimlet. Förbered en konkret fråga så har du större chans att väcka deras uppmärksamhet. 

7) Nå de som inte finns på plats
Almedalsveckan får ibland kritik för att bara nå en elit, som har råd att ta sig till Gotland. Som arrangör kan du motbevisa och se till att exempelvis filma dina evenemang så att människor runt om i landet kan följa dem.

8. Lämna luft i schemat

Boka inte upp all din tid utan lämna utrymme för spontana möten och reflektioner.

9. Följ upp och utvärdera

Många går på sommarledighet direkt efter Almedalsveckan, men glöm inte bort att utvärdera er insats för att dra lärdomar inför nästa år.

10, Boka i tid

Över 40 000 besökare kommer till Almedalen varje år så boka resa och boende i god tid. Vill du hålla nere kostnaderna finns bra boenden även utanför Visby.